اسلاید شو

اسلاید شو

محمد صادق زرگری - مشهد بیزینس - مطالب تیر 1399

سال جهش تولید

جمعه 27 تیر 1399 07:33 ق.ظنویسنده : محمد صادق زرگری

 
شعار سال 99 رهبری
سال جهش تولید

مروری بر نامگذاری‏‌های یک دهه اخیر توسط رهبر حکیم انقلاب، حاکی از اهمیت حوزه اقتصاد و نیز تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور دارد. به اذعان بسیاری از کارشناسان، ادامه مسیر فعلی در پیشرفت تولید، چندان کارساز نبوده و می‏بایست اقدام علمی و عملی برای اصلاح وضع موجود و استفاده از ظرفیت‏ها برای آغاز یک حرکت بزرگ، نمود. این حرکت بزرگ که توسط رهبر معظم انقلاب، «جهش تولید» نامیده شده است، دارای مشخصه‏ ها و پیش‏ نیازهایی است که در این نوشتار به آن پرداخته می‏شود.

معنای جهش تولید

ایجاد جهش در تولید و اقتصاد، دارای سوابق و تجربیات موفق و البته شکست در کشورهای تازه صنعتی شده در دنیاست. کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی و چین، توفیقات قابل توجهی را در جهش در تولید کسب کرده و در بسیاری از حوزه‌‏های صنعتی، فاصله خود را با کشورهای پیشرو کاهش داده و در برخی موارد نیز، خود تبدیل به پیشتاز فناوری و صنعت شده‏‌اند. اگرچه تعریف واحدی نمی‏توان برای مفهوم «جهش تولید» ارائه نمود، اما عباراتی همچون 1) تلاش برای کاهش فاصله علمی، فناوری و صنعتی با کشورهای پیشرو، 2) نوآوری در صنعت و یافتن مسیرهای جدید و میانبر و 3) تلاش برای کسب جایگاه پیشتاز در علم، فناوری و صنعت در صحنه بین‏المللی، را می‏توان تعاریف قابل قبول از این مفهوم معرفی کرد.

نسبت «جهش تولید» و گام دوم انقلاب

رهبر معظم انقلاب، در بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب مبادرت به ترسیم مسیر آینده انقلاب اسلامی کرده و اقدام برای تقویت کشور، از جمله مقاوم‏سازی اقتصاد با عزم جهادی جوانان با امید، با انگیزه و معتقد به باور «ما می‏توانیم» را یک ضرورت و در عین حال، رمز موفقیت در این حرکت معرفی می‏نمایند. ایشان ضمن اشاره به تجربیات گذشته کشور در فائق آمدن بر مسائل مهم، جوانان را به تعمیق شناخت خود از تاریخ و نیز ظرفیت‏های متراکم کشور برای برداشتن گام‏های بزرگ در مسیر پیشرف کشور، از جمله پیشرفت اقتصادی، دعوت می‏فرمایند. از این رو، می‏توان جهش تولید را یک هدف‏گذاری از جنس گام دوم انقلاب معرفی کرد.

مراحل و سیاست‏های «جهش تولید»

اگرچه پرداختن به مفهوم «جهش تولید» از سابقه نظری و تجربی کافی در کشور برخوردار نیست، اما مرور بیانات مقام معظم رهبری در حوزه جهش علم و فناوری در سالیان اخیر نشان می‏دهد می‏توان چهار مرحله اصلی مبتنی بر اندیشه معظم له، به شرح زیر ترسیم نمود:

شکل 1- مراحل جهش تولید

بر اساس شکل فوق و نیز تجربیات بین ‏المللی در حوزه جهش تولید، سیاست‏ها و اقدامات ذیل برای تحقق شعار سال پیشنهاد می‏شوند:

سیاست اصلی 1: یکپارچه ‏سازی و بسیج ظرفیت‏ها و توانمندی‏ها:

مدیریت قوی، متمرکز و تخصصی جهش تولید
مدیریت دانش و مستندسازی مسائل و راهکارهای فناورانه واحدهای تولیدی
ایجاد ثبات در تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی
تجمیع فعالیت‏های تحقیق، مهندسی و توسعه
تخصیص بودجه پژوهش استان به جهش تولید
کمک به تشکیل شرکت‏های خصوصی و یکپارچه‏ کننده محصولات
کمک به توسعه بازار داخل و خارج شرکت‏ها
نظارت مستمر بر فرایند خرید ماشین ‏آلات و انتقال فناوری
ایجاد شبکه مشاوران حرفه ‏ای و فنی
ایجاد چشم‏ انداز تحقیق و توسعه در صنعت
کمک به شکل‏ گیری شرکت‏های دانش ‏بنیان جدید و کوچک حول صنایع اصلی با هدف تولید ماشین ‏آلات مورد نیاز صنایع بزرگ‏تر
اتخاذ سیاست‏های مالی و مالیاتی تشویقی زمان‏ دار و پلکانی برای حمایت از تولید بیشتر

سیاست اصلی 2: تقویت توانمندی‏های فنی و مهندسی:

شناسایی نیازهای واحدهای تولیدی به فناوری و ماشین‏ آلات مورد نیاز
شناسایی فناوری‏های کلیدی و گلوگاهی و برنامه ‏ریزی برای تسلط بر آن‏ها
شناسایی نحوه اکتساب فناوری‏های مورد نیاز
انجام مستمر پیمایش نوآوری و حمایت از صنعتگران نوآور
برگزاری دوره‏های آموزشی و مهارتی برای صنعتگران و کارکنان صنعتی
کمک به حل مسائل فرایندی و مدیریتی، کاهش هزینه‏ ها و افزایش بهره ‏وری
تقویت تیم‏های نگهداری، تعمیرات، مهندسی معکوس و کپی‏ کاری

سیاست اصلی 3: تمرکز بر خلق فرصت‏های جدید:

رصد فرصت‏های جدید فناورانه و تولید در دنیا
جذب سرمایه‏‌گذاران خارجی مشروط به ایجاد فرصت‏های جدید برای شرکت‏های داخلی

منبع: فارس

برچسب ها: جهش تولید ، جهش ، مدیریت ، صادق زرگری ، اجرایی ، مشهد ،
آخرین ویرایش: جمعه 27 تیر 1399 07:46 ق.ظ

 
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی

تحلیل بازار

پنجشنبه 26 تیر 1399 06:50 ق.ظنویسنده : محمد صادق زرگری

 
 

تحلیل بازار یکی از قسمت‌های کلیدی هر استراتژی بازاریابی در راه ‌اندازی کسب‌ وکار است، گزارش تحلیل بازار شما اگر به درستی تهیه شود، مسیر اصلی تجارت شما را مشخص خواهد کرد. با یک تحلیل بازار مناسب شما می‌توانید سرمایه‌گذاران را جذب کرده، از خطرات موجود در مسیر کسب ‌وکار دوری کنید و در نهایت مشتریان بیشتری بدست آورید.

اگر کسب ‌وکار شما نسبتا کوچک بوده و مشتریان داخلی و خارجی خود را تا حدودی می‌شناسید؛ یا اگر برنامه‌ی شما داخلی است و نیازی به اطلاعات صنعت برای تأیید پیش بینی‌های تجاری خود ندارید، احتمالا نیازی به تهیه‌ ی تحلیل بازار برای کسب ‌وکار شما نباشد.

اگر به دنبال تأمین مالی هستید، تحلیل بازار یک عامل کلیدی برای سرمایه گذاران بالقوه است تا مطمئن شوند که شرکت شما با اعداد درست و داده‌های حقیقی، آینده‌ی کسب ‌وکار خود را پیش بینی می‌کند. با توجه به موارد ذکر شده، جزئیات یک گزارش تحلیل بازار به ترتیب زیر است.

 تحلیل بازار چیست؟

تحلیل بازار یعنی اطلاعات کامل، قابل فهم و مشخصی که باعث تعیین ویژگی‌های مخصوص بازار هدف شما شده و تحلیل این اطلاعات به شما کمک می‌کند برای کسب ‌وکار خود تصمیم گیری کنید.

با انجام تحلیل بازار می‌توانید داده‌های ارزشمندی را جمع آوری کنید که به شما کمک می‌کند مشتریان خود را به خوبی بشناسید و استراتژی قیمت‌گذاری مناسبی را پیاده‌سازی کرده و نقاط ضعف رقبای خود را کشف کنید.

تحلیل بازار و «طرح کسب‌ وکار Business Plan ) »

تدوین یک طرح کسب ‌وکار، عملی هوشمندانه‌ است، مخصوصا هنگامی که شما یک کسب‌ وکار تازه را شروع می‌کنید. حتی اگر یک شرکت تک مالکی هستید که نیازی به تأمین مالی برای توسعه‌ی تجارت خود ندارد، تهیه‌ی یک طرح کسب‌ وکار ( بیزینس پلن ) مشخص برای شما ضروری است. تحلیل بازار نه تنها یکی از قسمت‌های اصلی طرح کسب ‌وکار شما است بلکه برای موفقیت طرح تجاری شما نیز ضروری است.

اگر تأمین مالی از بانک برای شما ضروری است یا می‌خواهید که سرمایه‌داران بالقوه در کسب ‌وکار شما سرمایه گذاری کنند، بخش تحلیل بازار را به درستی تکمیل کنید؛ چرا که وام‌ دهندگان و سرمایه‌گذاران منطقی باید مطمئن شوند که کسب‌ وکار شما می‌تواند تقاضای لازم را در بازار رقابتی بدست آورد.

تهیه‌ی یک طرح کسب ‌وکار ( Business Plan ) همراه با بخش تحلیل بازار تاکتیک سودمندی است. شما باید مشتریان بالقوه‌ی خود را بشناسید و سرمایه گذاران را جذب کنید و در مورد آنچه کسب ‌وکار شما اکنون و در آینده می‌خواهد انجام دهد، به اطمینان برسید. ساعات ارزشمندی را که شما برای تحقیقات و جمع آوری اطلاعات صرف می‌کنید، منجر به کسب سودهای آتی خواهد شد و کسب‌ وکار شما را از شکست‌ های احتمالی دور خواهد کرد. این طرح کسب‌ وکار و تحلیل بازار، شما را نسبت به رقبایی که این طرح تجاری را تهیه نمی‌کنند، متمایز کرده و به یک کارشناس تبدیل خواهد کرد.

از گزارش تحلیل بازار می‌توانید به عنوان یک ابزار اندازه گیری برای سنجش پیشرفت کسب‌ وکار خود در طول زمان استفاده کرده و پروژه‌های خود را به جای حدس و گمان، براساس داده های واقعی طراحی کنید. با استفاده از تحلیل بازار می‌توانید مسیر کسب‌ وکار خود را با اطمینان طی کرده و از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

چه مواردی را در تحلیل بازار در نظر بگیریم؟

تحلیل بازار باید شامل یک مرور کلی از صنعت شما، نگاهی به بازار هدف، تحلیل رقبای کسب ‌وکار، پیش بینی های تجاری و هرگونه الزامات قانونی کسب‌ وکار شما باشد.

توصیف و چشم‌اندازی از صنعت

در این قسمت از تحلیل بازار شما در مورد وضعیت کنونی صنعت خود و مسیر حرکت کسب ‌وکارتان به طور کلی بحث می‌کنید. پارامترهای مربوط به بررسی صنعت شامل اندازه، روندها، چرخه‌ی عمر و رشد پیش بینی شده می‌باشند.

 

بازار هدف

شناخت دقیق بازار هدف در ابتدای کسب‌ وکار شما ضروری است، بیشترصاحبان تازه‌کار در تجارت اشتباها چنین تصور می‌کنند که همه‌ی مخاطبین جزء بازار بالقوه‌ی آنها هستند و واضح است که چنین نیست.

با تمرکز بر مشتریان واقعی خود، خواهید توانست که هزینه‌های بازاریابی خود را به طور کارآیی برای جذب مشتریان وفادار خود صرف کنید تا کسب ‌وکار شما را به دیگران معرفی کنند.

بخش بازار هدف در طرح کسب ‌وکار شما باید شامل موارد زیر باشد:

ویژگی‌ها و رفتارشناسی مشتری

ویژگی‌های جمعیت شناختی مانند سن، درآمد و محل سکونت و …  همچنین آگاهی از خصوصیات روانشناختی درباره مشتریان موردنیاز است. شما باید بدانید علایق و عادات خرید مصرف‌کنندگان چگونه است و آیا شرایط کسب ‌وکار شما برای رفع نیاز مشتریان هدف مناسب است؟

اندازه بازار

رقبا و موقعیت‌شان را بشناسید، میزان خرید سالانه‌ی محصولات و خدمات خود را توسط مشتریان محاسبه کنید و اندازه‌ی بازار بالقوه‌ی کسب‌ وکار خود را اندازه گیری کنید.

 تحلیل رقابتی

مشخص است که شناسایی رقبایی که در مقابل شما ایستاده‌اند، تاکتیک هوشمندانه‌ای است و در عین حال نقاط ضعف رقابت بازار را نیز نشان می‌دهد. آیا به مشتریان بازار، خدمت‌رسانی کافی و مناسب صورت می‌گیرد؟ چه محصول یا خدمتی می‌توانید عرضه کنید که کسب ‌وکارهای مشابه شما نمی‌توانند ارائه دهند؟ تحلیل رقابتی شامل موارد زیر است:

بازار

اندازه‌ی بازار موردنیاز برای عرضه‌ی محصولات و خدمات برنامه‌ریزی شده شما چقدر است؟ نرخ رشد بازار خود را اندازه‌گیری کرده و چشم انداز کلی و روندهای بازار را مشخص کنید. رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟ آیا رقبای فرعی مؤثر بر کسب ‌وکار خود را می‌توانید شناسایی کنید؟

نقاط ضعف و قوت رقبا

رقبای شما در چه زمینه‌ای خوب عمل می‌کنند؟ در چه شرایطی در رقابت شکست می‌خورند؟ خوب فکر کنید و فرصت‌هایی را شناسایی کنید که با استفاده از آن می‌توانید بر رقابت بازار پیروز شوید.

اهمیت بازار هدف شما برای رقبا

واقعیت این است که شما به دنبال مشتریانی هستید که به نیازهایشان توسط رقبا پاسخ داده نشده است.

 موانع ورود به بازار

خطرات بالقوه‌ی ورود به بازار هدف شما چیست؟ هزینه‌ی این ورود برای کسب ‌وکار شما چقدر است؟ چه افراد دیگری می‌توانند وارد بازار شما شوند؟ اینجاست که شما می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

فرصت‌های مطلوب

آیا ورود شما به بازار نیازمند فناوری‌های به روز است؟ آیا باید برای کسب یک مزیت رقابتی در بازار جدید سریعا اقدام کنید؟

1 ) پیش بینی‌ها

2 ) سهم بازار

مشتریان بالقوه‌ی شما چه میزان هزینه می‌کنند؟ با پاسخ به این سؤال خواهید دانست که چه سهمی از بازار را می‌توانید بدست بیاورید؟ واقع بین باشید اما خودتان را هم دست کم نگیرید. شما باید بتوانید اعداد ارائه شده‌ در «طرح کسب‌ وکار» خود را  به روشنی توضیح دهید.

3 ) قیمت گذاری و حاشیه‌ی سود ناخالص

شما ساختار قیمت‌گذاری خود را ارائه می‌دهید و تخفیفات پیشنهادی خود را نشان می‌دهید. حاشیه‌ی سود ناخالص شما اختلاف میان بهای تمام شده و قیمت فروش شما است. شما باید واقع بین و در عین حال خوشبین باشید. پیش بینی‌های خوش‌بینانه نه تنها می‌توانند شما را راهنمایی کنند بلکه موجب انگیزه‌ی بیشتر شما می‌شوند.

4 ) قوانین

چه نوع محدودیت‌های قانونی و مقررات دولتی خاصی در بازار وجود دارد؟ همه‌ی آنها را شناسایی کرده و  چگونگی پیروی از این قوانین را نیز مشخص کنید.

چگونگی دستیابی به داده‌های موردنیاز برای تهیه‌ی گزارش تحلیل بازار شما

تحلیل بازار برای صنایع و کسب ‌وکارهای مختلف، متفاوت است. متأسفانه بیشتر اطلاعات مورد نیاز شما به راحتی قابل دستیابی نیستند. تخمین بعضی از موارد شاید مناسب به نظر برسد اما بیشتر اعداد و داده‌های شما باید براساس اطلاعات واقعی باشد.

اگر کسب‌ وکار شما راه ‌اندازی شده و شروع به کار کرده است. مشتریان بالفعل شما به عنوان یک بازار در دسترس، منبع بسیار ارزشمندی هستند.  می‌توانید از تحقیقات اینترنتی و شبکه‌های مجازی برای گرفتن بازخورد در مورد عادات خرید، نیازها و دیگر اطلاعات روانشناختی استفاده کرد


برچسب ها: تحلیل بازار ، محمدصادق زرگری ، بیزینس ، پلن ، مدیریت ، بازار ، مشهد ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 26 تیر 1399 06:53 ق.ظ

 
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی

پلتفرم تبلیغات آنلاین

پنجشنبه 26 تیر 1399 06:48 ق.ظنویسنده : محمد صادق زرگری

 
Image result for ‫طراحی وب سایت‬‎
 ما مشتریان را همکاران بالقوه مان می دانیم و علاقه مند به ایجاد روابط بلند مدت با آنها می باشیم و امیدواریم که درتلاشهای پیشرفت گرانه آنها ، جایگاه ویژه ایی را داشته باشیم.


 با ما تماس بگیرید
راه ارتباطی با ما : 09153197424

فایده بیشتری که عاید شما میشود :
معرفی کسب و کار شما در قالب باشگاه مشتریان یا صفحه تجاری اختصاصی
برقراری ارتباط موثر با علاقمندان به کالا و خدمات شما
توسعه نام تجاری خود بین همکاران و شهروندان
برگزاری مناقصه و مزایده جهت خرید مواداولیه و فروش محصولات
ایجاد محیط های تخصصی شغلی جهت بحث و تبادل نظر با همکاران

پلتفرم تبلیغات آنلاین 

Online Advertising Platform



ادامه مطلب
برچسب ها: پلتفرم تبلیغات آنلاین ، دکتر صادق زرگری ، مدیریت تکنولوژی ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 26 تیر 1399 06:46 ق.ظ

 
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی

به منطقه خوش آب و هوای زشک خوش آمدید

پنجشنبه 5 تیر 1399 06:08 ب.ظنویسنده : محمد صادق زرگری

 
مشهدتخفیف mashhadtakhfif و منطقه ییلاقی زشک zoshk
منطقه ییلاقی زشک به دلیل دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و نیز باغ های سرسبز میوه به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد شناخته می شود. به علت وجود چشمه سارهای متعدد در این منطقه، آب کافی برای کاشت انواع محصولات باغی موجود می باشد. گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو از جمله محصولات باغی روستای زشک می باشند. علاوه بر میوه های این روستا، می توان به نان های محلی که در زشک پخت می گردد نیز اشاره کرد که طرفداران بسیاری داشته و باعث ورود گردشگران زیادی به این روستا می گردد. برای رفاه حال مسافران و گردشگران ، بخش های خدماتی بسیاری مانند رستوران و چایخانه های سنتی نیز در این منطقه دایر شده است.
به منطقه خوش آب و هوای  زشک خوش آمدید

برچسب ها: به منطقه خوش آب و هوای زشک خوش آمدید ، مدیریت ، تکنولوژی ، زشک ، zoshk ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 5 تیر 1399 06:09 ب.ظ

 
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی

مدیریت اسلامی Islamic management

یکشنبه 1 تیر 1399 03:19 ب.ظنویسنده : محمد صادق زرگری

 

Islamic management

مقاله حاضر  مدلی که سازگار با بستر فرهنگی کشورمان باشد را طراحی نموده است. این مدل دارای چهار مرحله زیر می باشد:
1. ویژگیهای فردی 2. مهارتهای شناختی 3. مهارتهای نگرشی عملکردی (بعد فردی) 4. مهارتهای نگرشی عملکردی (بعد اجتماعی)، مراحل سه گانه اول به «مدیریت بر خویشتن» و مرحله چهارم به «مدیریت بر دیگران» می پردازد.

مقدمه:از دوران قبل از انقلاب صنعتی، که علم مدیریت در قلمرو فلسفه قرار داشت و پس از آن نیز، ظهور مدیریت علمی توسط «فردریک تیلور» تا دیدگاههای نوین مدیریت، از جمله رویکردهای اقتضائی و سیستمی بوده و هیچ یک از درجه بهره وری و پویایی لازم جهت حل مشکلات جوامع انسانی، بطور کامل برخوردار نبوده اند، علت این امر را می توان در بی توجهی این مکاتب به اهمیت اصول اخلاقی و معنویات در زندگی انسان دانست.
در این بحث ما در پی آنیم که به نقائص و مشکلات مدیریت ترجمه شده از غرب، که به صورت کاملاً ناکارآمد در بوروکراسی آشفته سیستمهای اداری و آموزشی ما اجرا می گردد، بپردازیم؛ سپس بر اساس جدیدترین یافته های علم مدیریت و راهکارهای ارزنده و مفیدی که منابع اسلامی به خصوص قرآن و نهج البلاغه در اختیار ما می گذارند، به چارچوبها و اصول جدیدی از علم مدیریت، که با زیرساختهای فرهنگی و ارزشهای اسلامی ایرانی ما همگام و سازگار است، دست یابیم. در پایان، سعی داریم تا با ارائه یک نوع مدل که حاصل سالها تلاش و پی گیری مستمر در زمینه هماهنگ نمودن اصول و تئوری های جهان شمول مدیریت با بستر فرهنگی مذهبی ویژه کشورمان است بحث را خاتمه بخشیم. امید است که با عنایت مسئولان ذی ربط، این مدل کاربردی در سیستمهای اداری و آموزشی؛ جهت تربیت مدیران کارآمد و اثربخش مورد استفاده قرار گیرد.

مدیریت اسلامی:

برای مدیریت تعاریف گوناگونی ارائه شده است و هر کس بر اساس ساختار و بافت ذهنی و فکری و همچنین بنیانهای اندیشه خویش، از مدیریت تعریف و توصیفی داشته و دارد. از تعاریف مدیریت، نمونه هایی در ذیل آورده شده است:
مدیریت: پیش بینی فعالیتها برای نیل به هدفهای سازمانی در آینده. «هنری فایول»
مدیریت: همکاری دو یا چند نفر انسان، برای نیل به هدف معین و مشخص «چستر بارنارد»
مدیریت: فراگردی که به وسیله آن فعالیتهای فردی و گروهی در جهت هدفهای گروهی هماهنگ می گردد. «دانلی»
مدیریت: هنر انجام دادن کارها توسط دیگران «ماری پارکر فالت»

حال با توجه به جملات فوق و با اندکی تأمل می توان مدیریت را چنین تعریف کرد؛
«مدیریت هنری است که با علم تلفیق شده و منظور از آن نیز، اجرای صحیح و دقیق فرآیندهای برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، نظارت و ارزشیابی؛ همراه با تخصیص بهینه منابع انسانی، مالی، کالبدی، اطلاعاتی و زمانی، به منظور تحقق یک هدف مشخص است.»
مدیریت اسلامی از قرآن نشأت گرفته و منطبق با احکام الهی است، یعنی به مدیریت از بعد دیگری نگریسته می شود و احکام آن نیز، مبتنی برخواست این و آن نمی باشد، بلکه بر اساس بینش و اعتقادات مذهبی تدوین می یابد. در این دیدگاه انسان مخلوق و بنده خداوند متعال است. و در عبودیت، الله است که به حریت و آزادی رسیده و مسیر رشد و کمال را طی می نماید، لذا آنچه که مدنظر قرار می گیرد، ایجاد شرایط تعالی و تکامل وی در جهت سیر الی الله است.
مدیریت اسلامی، ریاست خودکامه نبوده و محلی برای استبداد واستثمار انسان و بهره کشی از او نمی باشد یعنی؛ شخصیت انسان در اثر روابط استعماری و فرهنگهای اسکتباری، سخیف نمی گردد و انسان نقش ابزار را ایفا نمی کند. فرد فدای سازمان نخواهد شد و سازمان نیز در خدمت فرد قرار نخواهد گرفت؛ عواطف و احساسات انسانها بازیچه قرار نمی گیرد، همچنین هدف انسانها در این دیدگاه مجهول نبوده و سردرگمی وجود ندارد.
مدیریت در اسلام، به معنای تحقق اهداف عالیه، در ابعاد فردی و اجتماعی است و مدیر، شخصی است مسلمان، مؤمن، مطلع و مطیع نظام ولایی اسلام و نیز مسئولیت اجرای احکام متعالیه مکتبی که مرجع آن فقه متعالی و حکومت اسلامی را، بر عهده دارد مدیریت در جامعه کنونی در شخص ولی فقیه مصداق می یابد ک به منظور تحقق اهداف متعالی دین مبین اسلام، به تفویض اختیارات در سطوح عالیه حکومتی پرداخته و اقدام به انتصاب مسئولین در رده های مختلف می نماید و از این طریق، مدیریت به واسطه ولی امر اعمال می گردد.
به این ترتیب، مدیریت کلاً متحول شده و محتوای دیگری می یابد و مفهوم خاصی پیدا می کند، در این نوع از دیدگاه، دیگر نمی توان علل پیدایش مدیریت را در طبیعت انسان و تحلیلهای ذهنی او جستجو نمود؛ اگر چه مباینتی نیز با آنها نخواهد داشت.

انطباق خیره کننده رهیافتهای نوین مدیریت در غرب با آموزه های دینی ما:

اکثریت قریب به اتفاق کتابهای مدیریتی که تاکنون به رشته تحریر در آمده است و نظریه پردازان علم مدیریت آشکارا و یا تلویحاً این طرز تفکر را انتقال می دهند که اگر فرد علاقمند به رشته مدیریت را تحت آموزش اصول و تئوری های مدیریتی قرار دهیم و سپس شرایط عملی و اجرایی این اصول و تئوری ها را در سازمان برای وی مهیا نماییم، او الزاماً بایستی مدیری کارآمد گردد. این در حالیست که ما شاهد هستیم فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاههای معتبر ایران و سایر نقاط جهان، حتی پس از قرار گرفتن در شرایط مطلوب سازمانی، الزاماً مدیری اثربخش نخواهند بود.
یافته های جدید علم مدیریت در غرب و بطور کلی در سطح بین المللی، این نکته حیاتی و حائز اهمیت را به اثبات رسانیده اند که شخص مدیر، قبل از آموزش تئوری های مدیریت باید واجد برخی شرایط و ویژگیهای خاص باشد، تا قادر به درک و اجرای اصول علم مدیریت گردد و پس از اثبات وجود این شرایط ویژه در فرد، ابتدا باید اصولی را به وی آموخت، که وی را قادر به مدیریت بر خویشتن و بر وجود خود سازد.(2) و در نهایت سبکها و شیوه های مدیریت بر جمع(3) را به وی آموزش داد، که این نکته همان مسئله خودشناسی و خودسازی است که در مکتب الهی ما به عنوان مراحل اولیه شناخت خداوند، و از جمله شرایط اولیه «الی الله المصیر» محسوب شده است، به عبارت دیگر همان نکات و اصولی که قرآن و مراجع دینی در سالیانی بسیار دور، بدون وجود هیچ گونه تحقیق و پژوهش و تنها به صورت شهودی و با استناد به دستورات الهی، به ما ارائه نموده اند، اینک بشر، با امکانات پیشرفته و به شکل تجربی به کشف و اثبات آن اصول می پردازد.
«من نصب نفسه للناس اماماً فعلیه ان یبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره» هر که خود را پیشوای مردم نمود، باید پیش از یاد دادن به دیگری نخست به تعلیم نفس خویش بپردازد»(4)
مدیریت از خود آغاز می شود و اگر بخواهیم این موضوع را نادیده بگیریم و تنها افراد تحت سرپرستی، و نیز چگونگی اداره آنها را مدنظر قرار دهیم، با مفهوم مدیریت اسلامی مغایرت دارد. زیرا مدیریت نوعی تکلیف است که متناسب با میزان تقوی و رشد هر شخصی در نظام ولائی اسلام، و تحت احکام ولی امر، بر عهده او گذاشته می شود و این درجه از رشد، تنها با تسلط و اشراف شخص بر تمامی فعالیتهای خویش محقق می گردد. از طرف دیگر، با نادیده انگاشتن مدیریت بر خویشتن به عنوان پیش نیاز مدیریت بر جمع و همچنین نداشتن ویژگیهای فردی خاص، همان مسیر نادرستی را که نظریه پردازان غرب، با دیدگاهی ماتریالیستی، سالهاست با آن دست به گریبان هستند و هنوز هم به یک شیوه ی جامع و بی عیب و نقص از مدیریت دست نیافته اند، ما نیز گرفتار خواهیم شد.
یک قسمت از مدیریت بر خویشتن، به تحصیل ویژگیها و ارزشهای معنوی خاص و چگونگی خودسازی و تهذیب نفس اختصاص دارد. البته مسئله خودسازی و جهاد اکبر، مبحثی است مستقل و گسترده و از اهم مبانی اخلاق اسلامی، و در واقع نوعی مدیریت است که انسان در ارتباط با خویش، از آن برخوردار می گردد. به عبارت دیگر؛ هر فردی به نوبه خود در واقع یک مدیر است زیرا ماهیت خلقت انسان چنین اقتضا می کند که در سیر تکاملی خود؛ یعنی در جهت لقاء معبودش، از معرفت و شناخت نسبت به تکالیف و اراده ای استوار بهره مند باشد، تا در دنیای مملو از جاذبه های متنوع که هر آن او را از مسیر حق منحرف می سازد، خود را حفظ نموده تا بدین طریق، تقوی پیشه نماید و به عروه الوثقی تمسک بجوید.

رهبر فقید جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی امام خمینی در این مورد می فرمایند:
«کشور ما و ملت ما احتیاج به سازندگی دارد، سازندگیهای روحی مقدم بر همه سازندگیهاست، جهادسازندگی باید از خود افراد شروع بشود. خودشان را بسازند و با شیطان باطنی جهاد کنند، که این جهاد، منشاء جهادهایی است که بعد واقع شود. انسان تا خودش را نسازد و نمی تواند دیگران را بسازد و تا دیگران ساخته نشوند، کشور ساخته نمی شود.»(5)

مدل ساختی مدیریت از منظر انقلاب اسلامی

بررسی مدل ساختی مدیریت اسلامی

1. پیش فرضهای مدل ساختی مدیریت اسلامی:

الف) همان گونه که قبلاً اشاره گردید، پیش فرض اصلی ما در این مدل که بر اساس یافته های نوین علم مدیریت و تعلیمات دینی برخاسته از کتاب آسمانی قرآن است قابل اثبات می باشد، قبل از ارائه الگوهای مدیریت بر جمع بالینی مدیریت بر گروههای کوچک نظیر؛ خانواده و سپس مدیریت بر گروههای بزرگتر نظیر؛ سازمانها و مؤسسات تخصصی، لازم است که به مبحث مدیریت بر خویشتن پرداخته شود. در طراحی مدل، این نکته با اهمیت، مدنظر قرار گرفته و سه مستطیل اول، مجموعاً مراحل مدیریت بر خویشتن را نشان می دهد، که نسبت به مرحله مدیریت بر جمع و دیگران، از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و به عنوان زیربنای سایرین محسوب می گردد. و در نهایت مستطیل چهارم، مرحله مدیریت بر جمع را ارائه می نماید.
ب) مستطیل اول که ویژگیهای فردی مدیر را بیان می دارد، در مجموع برگرفته از آیات قرآنی و احادیث و روایات اسلامی است که نه تنها برای مستطیل دوم، یعنی؛ مهارتهای شناختی مدیر در بعد فردی، پیش نیاز است؛ بلکه زیربنای اصلی تمامی مراحل مدیریت و نیز زیربنای سه مستطیل بعدی هم محسوب می گردد و فرد مدیر، در صورت احراز این ویژگیها و ارزشهای اخلاقی و معنوی، از تواناییهای لازم برخوردار خواهد بود، تا با آموزش تئوری ها و اصول جهان شمول مدیریت به مدیری کارآمد و اثربخش تبدیل گردد و در صورت عدم وجود این ویژگیها، فرد مدیر علی رغم تسلط بر کلیه مباحث و تئوری های مدیریت، راه به جایی نخواهد برد و در مدیریت اسلامی نیز، کاملاً ناکارآمد خواهد گردید.
ج) مراحل تغییر در فرد شامل: الف) تغییرات شناختی: آسانترین نوع تغییر، ایجاد تغییر در دانش و معرفت فرد است. ب) تغییرات نگرشی: نگرش از لحاظ اینکه، عاطفی مثبت یا منفی پیدا می کند ساختی متفاوت با ساخت دانش و معرفت دارد و آن هنگامی است که مطالب در ذهن فرد نهادینه می گردد. ج) تغییرات عملکردی (در بعد فردی) تغییر رفتار فردی، به طور قابل ملاحظه ای دشوارتر و وقت گیرتر از دو مرحله پیشین است. د) تغییرات عملکردی (در بعد اجتماعی)، ایجاد تغییر در عملکرد گروهی یا سازمانی، شاید دشوارترین و وقت گیرترین، تغییرات باشد.
در مدل ساختی مدیریت اسلامی، این مراحل تغییر در فرد مدیر کاملاً مدنظر قرار گرفته، و بر این اساس، مراحل مدل شکل گرفته است. به عبارت دیگر، به استثنای مستطیل اول که ویژگیها و ارزشهای اساسی و زیربنایی شخصیت مدل را تشکیل داده و برای تمام مراحل بعدی خود، زیرساخت محسوب می گردد، سایر بخشهای مدل بر اساس مراحل مطروحه، در زمینه ایجاد تغییرات در فرد شکل گرفته است.
د) آموزش و کسب مهارتهای شناختی، زیرساخت و پیش نیاز مهارتهای نگرشی و عملکردی محسوب می گردد؛ لذا ما ابتدا به طور کلی مهارتهای شناختی را به فرد مدیر آموزش می دهیم و سپس، به آموزش و نهادینه کردن مهارتهای نگرشی و عملکردی در بعد فردی و در نهایت مهارتهای نگرشی و عملکردی در بعد اجتماعی در وی می پردازیم.
ه ) یکی از معضلات و مشکلاتی که موجب عقب ماندگی علوم پایه و علوم انسانی در روند پیشرفت، نسبت به علوم فنی و مهندسی گردیده است؛ توجه ناکافی به جنبه های عملیاتی و کاربری نمودن نظریه ها و تئوری ها در این علوم است و دانش صرف، ارزش محدودی دارد؛ مگر اینکه بتوان آن را در وضعیت های موجود به کار برد. در همین راستا «آقای التون مایو» علوم را به دو دسته موفق و ناموفق تقسیم بندی نموده است که گروه اول؛ شیمی، فیزیک و فیزیولوژی به این دلیل موفق نامیده می شوند که در تحصیل این علوم، تئوری و عمل هر دو میسر می شود؛ ولی در گروه دوم مانند روانشناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی، برای فرد هیچ گونه امکان تماس نزدیک و مستقیم با حقایق اجتماعی وجود ندارد، او ساعات بی شماری را در کتابخانه صرف می کند و از روی کتابها به یادگیری می پردازد.
روی اصول و قواعد کهنه و قدیمی که با توسعه پی گیر مهارتهای آزمایشی بازبینی و کنترل نشده اند، معادل و هم از اصول و روشهای کلینیکی و آزمایشگاهی مورد ملاحظه قرار می دهد. این موضوع، از جمله نکاتی است که در طراحی این مدل مدنظر قرار گرفته و به مهارتهای عملکردی، توجه خاصی مبذول گردیده است که، آن را به عنوان نتیجه و بازده سایر مراحل در نظر گرفته ایم و علاوه بر آن، بند 7 از مستطیل سوم، با عنوان «حل و تحلیل مسائل فردی، سازمانی و بوم شناختی» جهت کسب هر چه بیشتر مهارتهای عملیاتی و کاربردی در این زمینه ارائه گردیده است.

2. اجزا و عناصر مدل ساختی مدیریت اسلامی:

این مدل، به طور کلی از چهار جزء اصلی که به صورت چهار مستطیل نمایش داده شده، تشکیل گردیده است و هر مستطیل نیز، شامل اجزای کوچکتری است که در ذیل به توضیح هر یک از این اجزا می پردازیم.
الف) ویژگیهای فردی: این بخش از مدل، به مجموعه خصوصیات و ویژگیهای فردی مدیر می پردازد، که از آیات و روایات، کتاب آسمانی ما قرآن و اثر ارزشمند حضرت علی(ع)؛ نهج البلاغه استخراج گردیده است، ما نیز، هر یک از موارد را با اشاره به آیات مربوط تشریح می نماییم.
تقوی: «تقوی» از نظر لغوی به معنای صیانت و حفاظت است که یکی از بارزترین صفات فرد مسلمان می باشد. مدیر یا مسئولی که نقش خود را با تقوی حفظ نکند، مقام و مسئولیت، برایش نوعی آفت محسوب می گردد؛ زیرا نفس آنگاه که توسط تقوی مهار نشود، قطعاً در خدمت هوی و هوس قرار می گیرد. حضرت علی(ع) می فرماید:

«اوصیکم عبادالله بتقوی الله التی هی لزاد و به المعاذ»
«ای بندگان خدا، شما را به تقوی توصیه می کنم، که هم زاد و توشه است و هم پناهگاهی برای نجات انسان»(6)

«و من یتق الله یعجل له مخرجاً»
«هر کس که تقوای خدا پیشه کند(7)، خداوند برای او راه خروج از مشکلات و سختیها را قرار می دهد.»

«والذین اهتدوا زادتهم هدی و آتیهم تقویهم »
«و کسانی که هدایت را یافتند، خدا بر هدایتشان افزود و به آنها تقوی عطا فرمود.»

معرفت: شناخت و معرفت در رشد و تعالی انسان، نقش بسزایی خواهد داشت و در فرمایش مولای متقیان می بینیم که حضرت، از طرفی معرفت خدا را بالاترین معرفتها معرفی می کند و از سوی دیگر شناخت و معرفت نفس را نافعترین معارف می داند.

«معرفه الله سبحانه اعلی المعارف» «معرفت خدای سبحان بلندمرتبه ترین معرفتهاست»
«معرفه النفس انفع المعارف» «معرفت نفس خود سودمندترین معرفتهاست»

و رسول خدا در ارتباط این دو با هم می فرمایند:
«من عرف نفسه، فقد عرف ربه» «هر که خود را بشناسد، پروردگار خود را شناخته است.»

سعه صدر: سعه به معنای گشادگی و فراخی و صدر به معنای سینه است، اما نه سینه ظاهری، بلکه مقصود همان روح متعالی بشر است. پس، کسی دارای سعه صدر است که از گشادگی روح و همتی عالی و اندیشه ای بلند برخوردار باشد. سعه صدر موجب دوراندیشی و واقع نگری مدیران و شکیبایی آنان در برابر مشکلات می گردد. حضرت علی(ع) می فرمایند:

«آلة الرئاسة، سعة الصدر» «ابزار ریاست سعه صدر است»
«الم نشرح لک صدرک»(8) «آیا ما سینه گشاده به تو ندادیم»


ادامه مطلب
آخرین ویرایش: یکشنبه 1 تیر 1399 03:20 ب.ظ

 
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی
محمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژیمحمد ، صادق ، زرگری ، مدیریت ، تکنولوژی

 

اسلاید شو

 محمدصادق زرگری  
مشاور مدیریت استراتژیک در حوزه کسب و کار 

سر فصل مشاوره ها :
1)اداره و راهبری موثر و كارآمد سازمان با یك بخش تخصصی از آن نظیر بخش‌های تولیدی، بازاریابی و فروش ، آموزش ، تحقیق و توسعه ، پژوهش ، بهره وی .

2)ایجاد تحول در یك بخش تخصصی سازمان

3) طراحی، هدایت و رهبری تحول در كل سازمان 

4) كارآفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید

5)ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی در زمینه‌های مزبور برای مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

6) مدیریت استراتژیک ، مدیریت سازمان های پیچیده 

7) مدیریت اسلامی مکتب امام صادق (ع)

----------------------------------------------------------------------------------------
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات